maandag 17 december 2007

Ik ben niet alleen

Toen zeiden de leerlingen: ‘Ja, nu spreekt u rechtstreeks en niet in beelden. Nu begrijpen we dat u alles weet en dat niemand u iets hoeft te vragen, nu geloven we dat u van God bent gekomen.’ Jezus vroeg: ‘Nu geloven jullie? Er komt een tijd, en die tijd is er al, dat jullie uiteengedreven worden, dat ieder zijn eigen weg gaat en mij alleen achterlaat. Maar ik ben niet alleen, want de Vader is bij mij. Ik heb dit gezegd opdat jullie vrede vinden bij mij. Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: ik heb de wereld overwonnen.’ (Johannes 16:29-33)

REFLECTIE

Met de kennis achteraf is het gemakkelijk om de leerlingen van Jezus traag van begrip of ongelovig te vinden. Wij weten nu dat de dingen die Jezus over zijn lijden voorzegd heeft precies zijn uitgekomen, maar toen lag de vervulling van deze woorden nog in een onbekende toekomst. Het is de vraag of wij met meer kennis of geloof gereageerd zouden hebben dan zijn leerlingen in die tijd deden.
Jezus sprak soms ook bewust in raadselen, gaf ontwijkende antwoorden of stelde slimme tegenvragen. Hij liet zijn publiek niet alleen met zijn wonderen, maar ook met zijn woorden versteld staan.
Bij het horen van zijn uitspraken in dit gedeelte denken de leerlingen dat ze Jezus goed begrijpen. Eindelijk spreekt Hij rechtstreeks en niet in beelden. Maar dan vertelt Jezus luid en duidelijk wat Hem te wachten staat en hoe ook zijn leerlingen het in de wereld zwaar te verduren zullen krijgen. Ik denk dat zijn vrienden het op dat moment niet gemakkelijk hebben gehad.

GEBED
Machtige Heer, geen mens beseft ten volle hoe zwaar uw strijd was. Geen gewone sterveling was in staat om de schuld van de wereld op zich te nemen. Niemand van ons is sterk genoeg om alle verleidingen te weerstaan en tot de laatste adem rein te blijven. Maar U bent de van God gegeven Uitzondering: Immanuel, God met ons!
Ook wij hebben vaak grote moeite om U te begrijpen, Heer. Met onze wanhoop en vertwijfeling willen we gewoon maar bij U komen. Wij willen denken aan uw kinderen die het in deze dagen zwaar te verduren hebben. Wij willen uw volgelingen die gekweld worden door strijd en lijden in gebed bij U brengen. En we houden ons vast aan deze onwankelbare zekerheid: U hebt de wereld overwonnen!
Lieve Jezus, geef ons door uw Woord en uw Geest kracht om ook in deze tijd staande te blijven. En geef ons het geloof om uw woorden na te zeggen: "Ik ben niet alleen, want de Vader is bij mij." Amen.