maandag 7 januari 2008

Een volle hemel

Daarna sloeg Jezus zijn ogen op naar de hemel en zei: ‘Vader, nu is de tijd gekomen, toon nu de grootheid van uw Zoon, dan zal de Zoon uw grootheid tonen. Hij heeft van u macht over alle mensen ontvangen, de macht om iedereen die u hem gegeven hebt het eeuwige leven te schenken. Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus. Ik heb op aarde uw grootheid getoond door het werk te volbrengen dat u mij opgedragen hebt. Vader, verhef mij nu tot uw majesteit, tot de grootheid die ik bij u had voordat de wereld bestond. Johannes 17:1-5

REFLECTIE

Eeuwig leven, wat is dat? Eerlijk gezegd kan ik me er niet zo goed een voorstelling van maken. Als ik het probeer dan denk ik aan een prachtige wereld waar ik me tot in lengte van dagen kan verbazen over de goedheid en schoonheid van God en over alles wat Hij gemaakt heeft. Ik ben in die wereld niet alleen, maar met ontelbaar veel mensen en natuurlijk kom ik veel bekenden tegen. Met al die mensen heb ik een perfecte relatie, want niemand heeft slechte bedoelingen, verkeerde gedachten of lelijke karaktertrekjes. En zelf ben ik ook volmaakt geworden.
Er moet dus nog heel veel gebeuren voordat ik in die wereld thuishoor. En ik zou niet weten hoe ik in die hemelse omgeving zou kunnen aankomen zonder het werk dat Jezus op aarde voor mij heeft volbracht. Als ik Hem daar ontmoet ben ik in ieder geval direct in vertrouwd gezelschap. Dat is te mooi voor woorden. Maar dat is God ook.

GEBED
Trouwe Heer, ik lees in uw gebed dat U op aarde zo terugverlangde naar de heerlijke positie die U bij de Vader in de hemel had. Er klinkt niets onoprechts of oneerbiedigs in uw woorden. Uw verlangen om weer volledig deel uit te maken van de grootheid van uw Vader was zo zuiver als de hemel zelf. En uw gebed is vanzelfsprekend verhoord. Het eeuwige leven, dat is dat wij uw Vader kennen als onze Vader, de enige ware God. En dat wij U kennen, de door God gezonden Verlosser, Jezus Christus. De hemel gaat al voor ons open op het moment dat wij U als Redder aanvaarden. Daarna is het slechts een kwestie van tijd voordat we er volledig deel van zullen uitmaken en ten volle van kunnen genieten. Want ik geloof dat het vol zal zijn bij U in de hemel, Heer. Heel erg vol. Maar ook heerlijk, vredig en rustig. Amen