maandag 14 januari 2008

Niet van deze wereld

Ik heb hun uw woord gegeven. De wereld haat hen, omdat ze niet bij de wereld horen, zoals ook ik niet bij de wereld hoor. Ik vraag niet of u hen uit de wereld weg wilt nemen, maar of u hen wilt beschermen tegen de duivel. Ze horen niet bij de wereld, zoals ik niet bij de wereld hoor. Heilig hen dan door de waarheid. Uw woord is de waarheid. Ik zend hen naar de wereld, zoals u mij naar de wereld hebt gezonden. Ik heb mij geheiligd omwille van hen, zo zullen ook zij door de waarheid geheiligd zijn. (Johannes 17:14-19)

REFLECTIE

Reken niet op enthousiaste bijval van veel mensen wanneer je voor je geloof in God uitkomt. Het is te verwachten dat wij - net als Jezus - met tegenstand, spot en zelfs haat geconfronteerd worden. We weten waar al die negativiteit vandaan komt, maar door deze woorden weten we ook dat Jezus Zelf voor onze bescherming heeft gebeden. En vanzelfsprekend verhoort de Vader zijn gebed!
Als Jezus bidt voor onze heiliging, dan betekent dit vooral dat wij door God apart gezet, afgezonderd worden. We laten ons niet ontmoedigen en wegdrukken door tegenstand of haat, want Jezus bad: 'Ik vraag niet of u hen uit de wereld weg wilt nemen' en Hij geeft ons de opdracht de wereld in te gaan. Onze heiliging heeft te maken met het feit dat wij middenin die wereld zo anders zijn dan mensen die wel bij de wereld horen. Uit de liefdevolle en vergevende manier waarop wij reageren moet duidelijk worden dat wij van Jezus zijn.

GEBED
Dank U Jezus voor dit gebed. Dank U dat U de Vader gevraagd heeft ons te beschermen en te heiligen. In ons hart is er altijd het verlangen naar instemming en erkenning. We willen ook graag geaccepteerd worden door onze familie, vrienden, medemensen. En het is natuurlijk fijn als we niet gehaat worden en geen tegenstand ondervinden. Toch kijken we er niet echt van op wanneer we een prijs moeten betalen voor het feit dat wij bij U horen. Het zal ons niet verbazen als mensen afwijzend en spottend reageren op het evangelie. Maar wij danken U voor de familie van God waar wij bij mogen horen en waar we volledig geaccepteerd zijn. Wij houden ons vast aan uw Woord en zijn dankbaar dat we niet van deze wereld maar van U zijn! Amen