maandag 21 januari 2008

Eenheid in verscheidenheid

Ik bid niet alleen voor hen, maar voor allen die door hun verkondiging in mij geloven. Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden. Ik heb hen laten delen in de grootheid die u mij gegeven hebt, opdat zij één zijn zoals wij: ik in hen en u in mij. Dan zullen zij volkomen één zijn en zal de wereld begrijpen dat u mij hebt gezonden, en dat u hen liefhad zoals u mij liefhad. (Johannes 17:20-23)
REFLECTIE

Nadat Jezus voor de kleine kring van zijn leerlingen gebeden had, bad Hij ook "voor allen die door hun verkondiging in mij geloven." Als je in Jezus gelooft, mag je jezelf dus ook tot deze groep rekenen!
Maar wat vraagt Jezus aan zijn Vader voor ons? Hij vraagt om eenheid. Samen met de Vader en de Geest vormt Jezus een volmaakte Drie-eenheid. Ik geloof dat onze menselijke drie-eenheid van ziel, geest en lichaam daar een afspiegeling van is en dat we ook in die zin beelddragers van onze Schepper zijn. Maar welk beeld geven wij de buitenwereld van Christus? Een gaaf beeld van eenheid, of een verbrokkeld beeld van verdeeldheid?

GEBED
Heer Jezus, ik geloof dat de Vader al uw gebeden verhoort - ook als wij dat nu nog niet kunnen zien. Ik geloof in de eenheid van uw volgelingen: uw lichaam hier op aarde. Ik geloof dat wij als kinderen van één Vader door één Geest met U en met elkaar verbonden zijn. Wij zien vaak verschillen en verdeeldheid, maar U ziet eenheid in verscheidenheid. U weet hoe het lichaam samengroeit tot een welsluitend geheel, maar wij zien slecht onsamenhangende lichaamsdelen die elkaar weigeren te steunen en te erkennen. Laat mij toch meewerken aan de eenheid van uw lichaam. Voeg mij toch in op een plaats waar ik aan de eenheid kan werken, waar ik anderen kan dienen en waar ik optimaal inzetbaar ben voor U. Amen