zondag 27 januari 2008

Als jullie mij zoeken, laat deze mensen dan gaan

Jezus wist precies wat er met hem zou gebeuren. Hij liep naar hen toe en vroeg: ‘Wie zoeken jullie?’ Ze antwoordden: ‘Jezus uit Nazaret.’ ‘Ik ben het,’ zei Jezus, terwijl Judas, zijn verrader, erbij stond. Toen hij zei: ‘Ik ben het,’ deinsden ze achteruit en vielen op de grond. Weer vroeg Jezus: ‘Wie zoeken jullie?’ en weer zeiden ze: ‘Jezus uit Nazaret.’ ‘Ik heb jullie al gezegd: “Ik ben het,”’ zei Jezus. ‘Als jullie mij zoeken, laat deze mensen dan gaan.’ (Johannes 18:4-8)

REFLECTIE

Hoe vaak heb ik dit gelezen? Heel vaak. Toch ontdek ik elke keer iets nieuws. Ik heb al eerder geleerd dat Jezus zich hier kenbaar maakt met de IK BEN naam van zijn Vader. Geen wonder dat de mannen die hem kwamen arresteren achteruit deinsden en op de grond vielen! Jezus en zijn leerlingen zouden bij deze confrontatie met gewapende soldaten en tempelwachters bang moeten worden en weg moeten rennen, maar dat gebeurt niet. Ik denk wel dat Jezus' leerlingen geschrokken zijn en later blijkt ook dat ze reden hadden om angstig te zijn, maar Jezus komt hier als Winnaar uit de strijd. Het moet ons niet verbazen, want Jezus komt bij elke confrontatie als Overwinnaar uit de strijd! Kijk hoe Hij hier de regie neemt... 'Wie zoeken jullie?' vraagt Hij aan de mannen die hem komen arresteren. En zie hoe dapper Hij zijn leerlingen hier in bescherming neemt. Jezus wist precies wat er met hem zou gebeuren. Maar Hij schrikt voor niets en niemand terug.

GEBED
Machtige Heer, opnieuw ben ik onder de indruk van U. In gedachten zie ik die soldaten en tempelwachters, geleid door Judas, in die olijfgaard lopen. Alsof ze een grote crimineel moesten oppakken. Wat hebben uw tegenstanders zichzelf daar toch verschrikkelijk te kijk gezet. En wat is het mooi om te zien hoe superieur, hoe majestueus, hoe Goddelijk U zichzelf daar uitlevert. U stond als een beschermheer voor uw vrienden en zonder aarzeling ging U uw lot tegemoet. Wat ben ik blij dat U mijn Heer bent. Wat ben ik dankbaar dat U bereid was om de hele weg te gaan! U bent mijn Superheld. Amen