maandag 4 februari 2008

Maak ons sterk en moedig


Simon Petrus liep met een andere leerling achter Jezus aan. Deze andere leerling kende de hogepriester en ging met Jezus het paleis van de hogepriester in, maar Petrus bleef buiten bij de poort staan. Daarop kwam de andere leerling, de kennis van de hogepriester, weer naar buiten; hij sprak met de portierster en nam Petrus mee naar binnen. Het meisje sprak Petrus aan: ‘Ben jij soms ook een leerling van die man?’ ‘Nee, ik niet,’ zei hij. (Johannes 18:15-17)

REFLECTIE
Nooit eerder is mij opgevallen dat 'een andere leerling' het paleis van de hogepriester is binnengegaan. Ik geloof dat Johannes, de schrijver van dit evangelie, hier over zichzelf schrijft. Dit verklaart ook hoe hij ons kan vertellen wat er binnen het paleis is gezegd en gedaan.
Johannes, de leerling die Jezus liefhad, neemt grote persoonlijke risico's. Hij is het die bij Jezus blijft wanneer deze gearresteerd en verhoord wordt, hij is het die aan de voet van het kruis staat - bij Maria, de moeder van Jezus. Johannes wil zijn eigen dappere gedrag niet te veel laten afsteken bij het minder fraaie gedrag van zijn broeder Petrus. Maar er is geen ontkennen aan - hij moet ook de waarheid over Petrus vertellen: de stoere man die eerst nog het zwaard hanteert om Jezus te beschermen, bezwijkt onder de druk als de dreiging voor hem te groot wordt.

GEBED
Heer, wat ben ik blij dat er tenminste nog één leerling was die niet van uw zijde week. Johannes plaatst hier niet zichzelf in de schijnwerpers, hij houdt de blik gericht op U. Hij laat ons ook getuige zijn van een zwak moment van Petrus - de stoere discipel die tot drie keer toe ontkende dat hij bij U hoorde. We weten gelukkig dat Petrus verschrikkelijk spijt kreeg van zijn ontkennende woorden en dat Hij door U weer in liefde is aangenomen.
Maak mij toch trouw en sterk als Johannes. Hij was misschien niet de opvallendste kerel in uw gezelschap, maar wat heeft hij ons een prachtig voorbeeld van liefde en trouw gegeven. Ik denk dat ik nu wel begrijp waarom U zoveel van deze leerling hield. Maar Petrus was U ook lief en U wist ook wel dat hij niet minder van U hield. Vergeef ons al die momenten waar we U en onszelf beschaamd hebben. Maak ons sterk en moedig zodat U trots op ons kunt zijn. Amen

Source illustration: Inkwell Greetings