vrijdag 18 april 2008

Terug naar af

Petrus zei: 'Ik ga vissen.' 'Wij gaan met je mee,' zeiden de anderen. Ze stapten in de boot, maar de hele nacht vingen ze niets. Toen het al ochtend werd, stond Jezus op de oever, al wisten de leerlingen niet dat het Jezus was. Joh. 21:3,4

REFLECTIE

Jezus is volgens Johannes een aantal keren aan zijn leerlingen verschenen. Voor Tomas, die niet kon geloven zonder te zien, kwam Jezus nog eens speciaal terug. Daarna verscheen Jezus aan zijn leerlingen bij het meer van Tiberias. Het is Petrus die als eerste besluit om zijn oude ambacht – vissen vangen – weer ter hand te nemen. Misschien dacht hij dat het na deze verschijningen van de levende Heer afgelopen was. Zijn vrienden volgden Petrus, als was hij hun nieuwe leider. De mannen die opgeroepen waren 'vissers van mensen' te worden, vielen na drie jaar intensief persoonlijk onderwijs van de Meester terug op hun oude 'zekerheden' en 'middelen van bestaan': terug naar af, zogezegd. En wat was de eerste opbrengst van hun eigen inspanningen? Gebakken vis? Nee, gebakken lucht!

GEBED
Heer Jezus, wat kunnen wij mensenkinderen toch ongelofelijk hardleers zijn! U geeft ons een opdracht, maar U bent nog niet uit beeld of wij gaan weer gewoon ons eigen gang alsof we niets gehoord, niets gezien, niets begrepen hebben van uw woorden. Ik denk echt niet dat ik het beter had gedaan dan Tomas, Petrus of een van die andere mannen. Hoe vaak heb ik uw stem genegeerd? Hoe vaak ben ik gewoon weer gaan doen wat mij op dat moment zelf het beste of verstandigste idee leek? Ik weet het Heer: werken in eigen kracht levert niets op. Help mij, want ik wil gehoorzaam uw wil blijven doen.