maandag 5 mei 2008

Volg Mij

Waarachtig, ik verzeker je: toen je jong was deed je zelf je gordel om en ging je waarheen je wilde, maar wanneer je oud wordt zal een ander je handen grijpen, je je gordel omdoen en je brengen waar je niet naartoe wilt.’ Met deze woorden duidde hij aan hoe Petrus zou sterven tot eer van God. Daarna zei hij: ‘Volg mij.’ (Joh. 21:18,19)

REFLECTIE

Petrus mag verder leven voor zijn Heer. Maar hij krijgt geen wervende reclamefolder in zijn handen gedrukt met schitterende vergezichten en ronkende teksten. Jezus vertelt zonder omwegen wat zijn stoere leerling te wachten staat: gevangenschap en een martelaarsdood. Het lijkt wel of deze ernstige woorden niet geheel tot Petrus doordringen. Maar Johannes, de leerling die alles opschreef opdat wij in Jezus zouden geloven, windt er geen doekjes om. Jezus volgen betekent risico lopen. Het kost je met zekerheid alles. Maar dankzij de Heer die ons zijn leven gaf, is onze kans op de hemel 100%.

GEBED
Heer Jezus, ik wil U graag volgen, maar ik sta niet te popelen als dit betekent dat ik mijn leven moet geven. Ik houd van dit leven, eerlijk gezegd. Natuurlijk, mijn leven is van U, maar met elke vezel voel ik me nog verbonden met dit aardse bestaan. Ik geloof dat U mij in de loop der tijd steeds verder aan het losmaken bent. Doe het maar, Heer, bevrijd mij maar van alle banden die mij beknellen en gevangen houden. Ik weet niet waar mijn persoonlijke weg hier op aarde eindigt, maar ik twijfel er niet aan dat U mij in het Vaderhuis zult ontvangen. Verlosser, maak mij losser!