zondag 18 februari 2007

Hij moet groter worden en ik kleiner

Er ontstond een discussie tussen de leerlingen van Johannes en een Jood over het reinigingsritueel. Ze gingen naar Johannes en zeiden tegen hem: ‘Rabbi, de man die bij u aan de overkant van de Jordaan was, over wie u een getuigenis afgelegd hebt, is aan het dopen en iedereen gaat naar hem toe!’ Johannes antwoordde: ‘Een mens kan alleen ontvangen wat hem door de hemel gegeven wordt. Jullie kunnen van mij getuigen dat ik gezegd heb: “Ik ben de messias niet, maar ik ben voor hem uit gezonden.” De bruidegom krijgt de bruid; de vriend van de bruidegom staat te luisteren en is blij dat hij de stem van de bruidegom hoort. Dat vervult mij met grote vreugde. Hij moet groter worden en ik kleiner. (Johannes 3:25-30)

REFLECTIE
Johannes de Doper had beleefd een stapje terug gedaan toen hij zijn Messias zag. Als baby was hij al in de moederbuik van blijdschap opgesprongen vanwege zo'n bijzondere ontmoeting - en als volwassen man kent hij eveneens zijn plaats. Jezus is Heer, dat geldt ook voor Johannes de Doper! De vriend van de bruidegom moet niet proberen alle aandacht op zich te vestigen, de vriend van de bruidegom is gewoon blij dat hij van de partij mag zijn. Johannes staat te luisteren als Jezus spreekt, Johannes staat te stralen als Jezus schijnt... Als dat zijn Heer groot maakt, wil Johannes best kleiner worden. Letterlijk zelfs, als dat moet.

GEBED
Heer, wat laat U ons toch veel zien door uw prachtige Woord en wat laat u ons genieten van prachtige mensen, kinderen van U! Johannes de Doper, een ruwe verschijning met een verfijnd hart - wat een getuige van zijn Heer! Hij vond het geen probleem dat de mensen bij hem vandaan gingen om naar zijn Meester over te lopen. Hoe meer zielen bij Jezus, hoe meer vreugde bij Johannes! Jezus moet groter worden en ik kleiner. Dat is ook mijn gebed, Vader. Laat mij maar reflecteren, beschijn mij met uw Licht.