maandag 12 februari 2007

Water en Geest

‘Waarachtig, ik verzeker u: niemand kan het koninkrijk van God binnengaan, tenzij hij geboren wordt uit water en geest. Wat geboren is uit een mens is menselijk, en wat geboren is uit de Geest is geestelijk. Wees niet verbaasd dat ik zei dat jullie allemaal opnieuw geboren moeten worden. De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’ Johannes 3:5-8

REFLECTIE
Het zijn niet de evangelisten of televisiedominees die bedacht hebben dat een mens opnieuw geboren moet worden. Jezus - de Zoon van God - heeft dit ons verteld. Kun je zijn boodschap negeren? Opnieuw geboren worden... hoe moeilijk kan dat zijn? Ik kan me, net als Nikodemus, niets herinneren van mijn eerste geboorte. Ik zie, net als deze religieuze Joodse leider - geen kans om voor de tweede keer de moederschoot binnen te gaan om als kleine baby terug te keren. Je kunt wel zien dat Nikodemus een Farizeeër was. Hoezo? Omdat hij alles zo letterlijk nam. Jezus maakt duidelijk dat de tweede geboorte een geestelijke zaak is. En net als bij je eerste geboorte, moet je het laten gebeuren. Geef jezelf over, durf heel klein te worden en laat Gods Geest je de nieuwe levensadem inblazen!

GEBED

Vader, hoe moeilijk kan het zijn? Ik dank U dat ik opnieuw geboren ben. Dat is gelukkig niet mijn werk geweest, maar alleen het werk van uw Geest. Ik ben uw gewenste kind, het was niet mijn keuze dat ik voor de eerste keer geboren werd. U bent mijn liefhebbende Vader, het is wel mijn keuze om mijn leven opnieuw aan U toe te vertrouwen. Grote Verlosser, op dit moment vraag ik U: laat ieder die dit leest klein worden voor U en deze keuze maken om voor de tweede keer geboren te worden; dit keer door het reinigende badwater van uw vergeving en door de krachtige inblazing van uw Heilige Geest. Amen!

Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Johannes 3:16