zondag 25 februari 2007

Hoezo onbereikbaar?

Toen kwam er een Samaritaanse vrouw water putten. Jezus zei tegen haar: ‘Geef mij wat te drinken.’ Zijn leerlingen waren namelijk naar de stad gegaan om eten te kopen. De vrouw antwoordde: ‘Hoe kunt u, als Jood, mij om drinken vragen? Ik ben immers een Samaritaanse!’ Joden gaan namelijk niet met Samaritanen om. Jezus zei tegen haar: ‘Als u wist wat God wil geven, en wie het is die u om water vraagt, zou u hém erom vragen en dan zou hij u levend water geven.’ Johannes 4:7-10

REFLECTIE
Op een ongebruikelijk tijdstip - terwijl iedereen beschutting zoekt tegen de genadeloos brandende zon - komt een Samaritaanse vrouw bij de bron van Jacob om water te putten. Het is op deze plaats geen probleem dat ze Samaritaans is, maar het feit dat ze op relationeel gebied niet van onbesproken gedrag is - dat zorgt er wel voor dat ze hier liever alleen komt. Als iedereen weg is, lijkt het veilig voor haar om water te gaan halen. Maar waarom zit die Joodse man daar nou nog in de schaduw en wat wil hij van haar? Water? Zelf heeft hij niets bij zich waarmee hij uit deze diepe bron kan putten. Of toch? Ziet hij misschien kans om door te dringen tot haar diepste eenzaamheid en onpeilbare schuld? Kan hij haar verborgen behoeften bereiken met zijn onvoorwaardelijke liefde?

GEBED
Lieve Heer, ik wil geen mens uitsluiten, maar stiekem doe ik dat toch. Het spijt me. Soms sluit ik mezelf ook af van uw bron van liefde, omdat ik me te beschaamd, te schuldig of onwaardig voel om in uw nabijheid te zijn. Maar nu zit u daar en vraagt u mij om een eenvoudige gunst. Met alle plezier, Heer. Wat kan ik voor u doen?
Ik wil graag net zo politiek incorrect zijn als u, Jezus. Ik wil geen mensen negeren of uitsluiten, ik wil niet blind zijn voor hun gevoelens van schaamte of afwijzing. Ik wil doordringen tot hun diepere behoeften aan geborgenheid en acceptatie. Ik kom nu wel bij u Heer, maar ik heb niet eens een lege emmer meegenomen. Sufferd die ik ben. Maar ik heb wel een bodemloze put - een diep verlangen dat alleen door u kan worden vervuld. Kom alstublieft en stort uw liefde in mijn ziel, zodat mijn hart zal overlopen van bewogenheid voor mensen die afgeschreven en afgewezen zijn. Ja, geef me liefde voor de mensen die u zo graag wilt dienen en redden.