zondag 7 januari 2007

Eens en voor altijd

Het Woord is mens geworden en heeft bij ons gewoond, vol van goedheid en waarheid, en wij hebben zijn grootheid gezien, de grootheid van de enige Zoon van de Vader. Johannes 1:14

REFLECTIE
God is tot ons gekomen in menselijke gedaante. Wat een beslissing! Hij werd niet alleen volledig mens, hij besloot ook om het leven te beginnen als een kwetsbare baby, net zoals wij allemaal. Maar anders dan wij allemaal, was Gods Zoon nooit ongehoorzaam aan zijn Vader. Hij bezweek nooit voor verleiding en gaf nooit toe aan zonde. Ik probeer me het onvoorstelbare voor te stellen: God die een ongelofelijk groot risico neemt door zijn enige Zoon bloot te stellen aan de vijandige omgeving van deze donkere aarde. Wat een geschenk! Jezus, vol van goedheid en waarheid, woonde bij ons en liet ons de ware aard van God zien, een Vader die zielsveel van ons houdt en die nergens voor terugdeinst omdat hij zijn kinderen koste wat het kost van de duisternis wil redden.

GEBED
Heer, ik begrijp er niets van. Waarom heeft u ons niet gewoon aan ons lot overgelaten? Waarom heeft u ons, zondige mensen, niet opgegeven, vernietigd of vergeten? Ik denk dat u dat niet kon. Ik geloof dat dit niet mogelijk voor u was, juist omdat u een liefdevolle Vader bent. U bent bereid om alles te doen om uw kinderen te bevrijden. U, de Enige Ware God, gaf uw Enige Zoon om ons te redden. Eens en voor altijd. Ik kan me onmogelijk voorstellen wat dit offer voor u betekend heeft. U riep uw Zoon weer tot leven en dankzij zijn heilige offer, zijn overwinning over de duisternis, kunt u ons weer toelaten in uw eeuwige licht, uw heilige aanwezigheid. Wat een geweldige Vader! Wat een prachtige Zoon! Amen!