zondag 21 januari 2007

Doe maar wat hij zegt

Op de derde dag was er een bruiloft in Kana, in Galilea. De moeder van Jezus was er, en ook Jezus en zijn leerlingen waren op de bruiloft uitgenodigd. Toen de wijn bijna op was, zei de moeder van Jezus tegen hem: ‘Ze hebben geen wijn meer.’ ‘Wat wilt u van me?’ zei Jezus. ‘Mijn tijd is nog niet gekomen.’ Daarop sprak zijn moeder de bedienden aan: ‘Doe maar wat hij jullie zegt, wat het ook is.’ Johannes 2:1-5

REFLECTIE
Op het hoogtepunt van het feest blijkt dat de wijn op is. Degenen die het in de gaten hebben, denken bij zichzelf: dit komt nooit meer goed! Alle andere gasten vermaken zich prima en zijn in een opperbeste stemming. Maar is het feest nu plotseling afgelopen omdat er geen druppel wijn meer is? Druipen de feestgangers straks af en blijft het jonge bruidspaar eenzaam en beschaamd achter?
Maria, Jezus' moeder, weet raad. Zij kent haar Zoon als een zéér serieus man, maar ze weet ook dat zijn hart goed is en dat hij werkelijk veel van mensen houdt. Hij is in staat om dit feest te redden en zijn moeder gelooft dat hij dat gaat doen. Misschien lijkt alles wel verloren, maar haar geloof wordt niet beschaamd en haar goede advies blijft van kracht. Ook vandaag nog!

GEBED
Heer, soms beland ik in een pijnlijke situatie en weet ik niet hoe ik me daar weer uit moet redden. Misschien willen anderen u niet met dergelijke zorgen lastigvallen, maar ik breng mijn grote en kleine problemen gewoon bij u. Mogelijk komt de oplossing vanzelf, wellicht moet ik in beweging komen en iets bedenken en hopelijk doet u een wonder wanneer zelfs geen lieve moeder meer helpen kan. Ik weet niet altijd raad, Heer, maar ik wil uw gehoorzame dienaar zijn. Zeg me maar wat ik moet doen – ik doe het, zelfs al snap ik er geen jota van.